Microsoft Office 365 – en stor hjælp, også til små virksomheder

den

Efter at have været tilmeldt Microsoft Office 365 i godt og vel et år, kommer her mine erfaringer og bemærkninger til Microsoft sky-baserede abonnementstjeneste.

Jeg har været tilmeldt som erhvervskunde og har gjort brug af en af mellempakkerne – der er nemlig flere at vælge imellem, og man kan sammenligne det lidt med at tilmelde sig en TV-pakke. Ligesom jeg ikke har brug for en masse tyske schlager-kanaler, har jeg heller ikke haft brug for alle de programmer og værktøjer, som Office-pakken tilbyder. Det har derfor ikke været noget problem at ”nøjes” med en mellempakke, da den har indeholdt alt det, jeg har haft brug for i min lille virksomhed. Da vi pt. kun er 3 medarbejdere i firmaet, er et værktøj som Lync Videomøde f.eks. ikke nødvendigt på nuværende tidspunkt, så det er lækkert at man ikke er tvunget til at betale for en funktion, man ikke benytter sig af. Heldigvis er løsningen super fleksibel, så skulle vi på et tidspunkt få brug for f.eks. intranet eller business intelligence, kan det tilføjes i løbet af fem minutter.

Da Microsoft Office 365 er en abonnementstjeneste betyder det, at der ikke skal installeres noget hardware overhovedet, og samtidig giver hver licens adgang til op til fem brugere. Skulle vi udvide i firmaet, har vi altså stadig to adgange at gøre godt med. Men prisen er utroligt nok stadig lavere, end hvis hver af de potentielle fem medarbejdere gjorde brug af den ”fysiske” udgave af Office. For dér, hvor Office 365 virkelig vinder, er ved den automatiske opdatering. Alle programmer opdateres nemlig løbende og automatisk, og vi har adgang til nye funktioner og værktøjer i samme sekund, de lanceres. Det er dælme smart.

Vores medarbejderstab begrænser sig som nævnt til 3 personer, og en dedikeret IT-specialist er derfor ikke noget vi prioriterer på nuværende tidspunkt. Det er derfor meget betryggende, at der med abonnementet er mulighed for telefonisk support fra certificerede supportere – på dansk, vel at mærke, og ikke kun via mail. I tilfælde af nedbrud, uregelmæssigheder eller andre tekniske problemer, er hjælpen altså blot en opringning væk.

Vi er i vores lille business blevet rigtig glade for at arbejde i ”Skyen”, da det har øget fleksibiliteten rigtig meget. Får f.eks. man tid eller lyst til weekend-arbejde, kan det klares hjemme fra sofaen fra ens private computer. Og når alt automatisk bliver gemt i Skyen, er bekymringen om at miste værdifuldt arbejde pga. gamle eller utilregnelige maskiner fuldstændig elimineret. Det er dælme også smart.

Microsoft Office 365 er så gennemført og praktisk, at vi i starten overvejede om løsningen var for smart til vores lille biks, og havde det ikke været for den lave pris, er jeg ikke sikker på at vi overhovedet havde overvejet det. Men nu kan vi faktisk ikke forestille os at gå tilbage, tværtimod. På mange måder tror jeg faktisk det har løftet niveauet og produktiviteten, så jeg kan kun forestille mig, hvor uundværligt et værktøj løsningen er for de helt store virksomheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *