konverteringsoptimering

Få flere salg og leads - med den samme trafik

Hvad er konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handler om at få flere af de besøgende på jeres website/webshop til at udføre de handlinger i ønsker de skal foretage.
Det kan være alt lige fra at skrive sig op til et nyhedsbrev, foretage et køb af et produkt/ydelse eller ringe til jer.
– Det vi i praksis kalder en ”konvertering” – konverteringen fra at gå fra at være en besøgende der bare kigger og til at blive en betalene kunde eller et salgslead.

Selve optimeringen af konverteringerne, består i at få en højere procentdel af det samme antal kunder til at udføre den handling man gerne vil have dem til.

 

Hvorfor er konverteringsoptimering vigtigt ?

Lad os tage et tænkt eksempel med en webshop. Det kunne lige så godt være et website eller noget andet, men en webshop er et godt eksempel, da vi her kan sætte en konkret værdi på de teoretiske tal bag.

Forestil dig at du har en webshop der har 10.000 besøgende om dagen.
I webshoppen har du en konverteringsrate på 1%.
Det betyder at ud af de 10.000 besøgende bliver 1% (100 personer) til betalende kunder.

Webshoppen har en gennemsnitsordre på 500 DKK og den omsætter derfor for
50.000 DKK om dagen.

Det vil sige en omsætning på 1.500.000 DKK om måneden.
Tilsvarende 18.000.000 DKK om året.

Hvis vi kan rykke konverteringen med en 10% forbedring, således at webshoppen konverterer 1,1% så vil der i stedet komme 110 betalende kunder om dagen fra fuldstændig den samme trafik og det samme antal potentielle kunder.

Det betyder en daglig mer-omsætning på 5.000 DKK
En månedlig mer-omsætning på 150.000 DKK
Og en årlig mer-omsætning på 1.800.000 DKK

Fra fuldstændig den samme trafik – Ingen ekstra markedsføringsomkostninger og ingen ekstra udgifter end selve optimeringen af konverteringerne.
Forøgelsen af konverteringsraten er naturligvis forskellig fra situation til situation men som du kan se kan du selv ved kun 10% forøgelse ramme en absolut mærkbar forskel, uden at skulle lægge flere penge i markedsføring.

 

Hvordan laver man konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering kan foregå på flere forskellige måder.
Hos Profitize tager vi altid udgangspunkt i en foranalyse af dit site, samt en gennemgang af de vigtigste handlinger hos jer.

    • Vi taler om strategi og primære handlinger og ønsker til forbedring.
    • Vi tager et dybt kig i jeres statistikker og mønstre evt via Google Analytics og laver en eksisterende konklusion på hvor vi kan/bør sætte ind og hvor vi kan skabe de bedste resultater.
    • Herefter går vi ud og laver redesign af de elementer der vil styrke konverteringen på disse områder. Det kunne være i betalingsprocessen på en webshop eller alt lige fra komplet redesign af layout til blot at ændre farver på knapper.
    • Herefter tester vi resultaterne gerne i Optimizely eller Visual Website Optimizer, hvor vi kan splitteste de nye sider målt op imod de gamle sider, så vi kan sætte tal bag vores ord og teste de elementer vi mener vil styrke konverteringerne.

 

Hvorfor skal man lave konverteringsoptimering?

Det er vigtigt at lave konverteringsoptimering for at sikre at man får det optimale ud af den trafik man får ind på sitet.
Som oftest er denne trafik jo betalt trafik enten fra kampagner som AdWords, eller andre kampagner online, hvor der er en udgift forbundet med hver eneste besøgende. Styrker man konverteringen, så nedsætter man samtidig sin omkostning pr. ny kunde, så man igen for bedre resultater ud af fuldstændig det samme annoncerings budget.

 

Hvor ofte skal man lave konverteringsoptimering ?

Optimering af konverteringer bør være en kontinuerlig proces og noget man løbende kontrollerer og tester på, hvis muligt. Det udvikles konstant nye teknikker og funktionalitet på nettet der ændrer brugernes adfærd og funktionelle muligheder, så at holde sig opdateret med de nyeste teknikker på markedet er en af årsagerne til vores kontinuerlige succes for vores kunder.

 

Hvad kan man lave konverteringsoptimering på ?

Det korte svar er alt.
Vi laver konverteringsoptimering på både websites, webshops, nyhedsbreve og webbannere til kampagner.