Hvornår er det tid til sommerdæk?

Hvornår er det lige, at det er tid til at få skiftet til sommerdæk? Vejr-mæssigt er det ikke så nemt at regne ud som med vinterdækkene. Her vil man kunne se og føle det helt tydeligt, fordi der kommer frost og sne. Sæsonen for sommerdæk kommer mere snigende og det er knap så konkret hvornår det er tid. Det er jo heller ikke fordi man oplever at man skrider af vejbanen hele tiden hvis man kører med noget andet end sommerdæk om sommeren. Der hvor man vil mærke det, er ved en hård nedbremsning. Her vil sommerdækkene have en kortere bremselængde på tør vej, end øvrige dæk. Men der er også andre fordele. Men først – hvornår er det tid til sommerdæk?

Tid til sommerdæk ved 7 grader

Sommerdæk
For at vide hvornår det er tid til sommerdæk skal du kigge på termometeret. Når dette er på 7 grader eller derover, hele døgnet, er sommerdækket at foretrække. Med den type gummi som sommerdækket er lavet af står det nemlig bedre fast på kørebanen når temperaturerne når herover. Dertil skal vejene også være fri for sne og slud. Så det gør ikke noget at du også kigger lidt i vejrudsigten før du går i gang med at skifte dæk.

Ud over sikkerheden er der også andre gode grunde til at foretage et hjulsikfte til sommerdæk om sommeren. Dels er der en højere komfort når du kører på sommerdæk. Dertil er der også en bedre bil-økonomi i sommerdæk. Dette skyldes at vinterdæk slides hurtigere end sommerdæk når man kører på dem om sommeren. Omkring 25% mere slides vinterdæk hvis de anvendes om sommeren. Så et regnestykke kunne se således ud.

Model 1 – jeg kører kun med vinterdæk

Priseksempel: 4 vinterdæk til 2600 kr.

Efter ca. 22.000 km. Er dækkene slidt ned = 0,12 kr. pr. km.

Model 2 – jeg kører både med vinterdæk og sommerdæk

Priseksempel: 4 vinterdæk til 2600 kr. + 4 sommerdæk til 2600 kr. = 5200 kr.

Det betyder at du i model 1 kan køre 44.000 km for 5200 kr. mens du i model 2 kan køre 50.000 km. For 5200 kr. Du får med andre ord 6.000 km. Foræret ved at skifte til sommerdæk om sommeren.

En anden måde at anskue det på er, at det koster dig 12 øre pr. km. ved model 1 mens det koster dig 10 øre ved model 2. Altså en besparelse på 2 øre. Det lyder jo ikke af meget, men efter 50.000 km. vil det svare til 1000 kr. Et beløb der også er værd at tage med, når det oven i købet kommer oven i de andre fordele om komfort og sikkerhed.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *